Fler njurar skulle kunna behållas bland unga transplanterade.
Annette Lennerling är docent och universitetssjukhusöversjuksköterska på Transplantationscentrum vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. 2023 tilldelades hon ett forskningsbidrag av GelinStiftelsen för en intervjustudie om att vara ung vuxen och organtransplanterad.
– Vi har fått etisk godkännande för att genomföra studien men har ännu inte fått tillräckligt många att tacka ja till att medverka för att vi ska kunna köra igång. Bakgrunden till varför jag ville genomföra den här studien är att siffror från Storbritannien visar att upp till 20 procent av de transplanerade förlorar sina njurar i övergången mellan barn- och vuxensjukvården, men hur det förhåller sig i Sverige vet vi inte.
När man redan som barn är njursjuk är det vanligt att man inte mognar i samma takt som sina jämnåriga och att man därför inte riktigt har förmågan att hålla koll på sin hälsa som transplanterad. Som alla andra unga vill man frigöra sig från sina föräldrar, revoltera mot vuxenvärlden och inte bli betraktad som ”den sjuka” bland sina kompisar. Det kan få till följd att man inte är så noga med medicineringen och att man struntar i att komma på återbesök för provtagningar, läkarbesök och hälsosamtal. Om vi inom vården hade bättre kunskaper om hur vi kan stötta de organtransplanterade unga vuxna skulle vi kanske kunna förhindra att transplantaten gick förlorade. Skulle det visa sig alltför svårt att få ihop tillräckligt många deltagare får vi i forskargruppen hitta andra lösningar. På något sätt ska vi få ihop det här.
En annan studie jag fick stöd av GelinStiftelsen för att genomföra handlade om hälsolitteracitet hos patienter med kronisk njursvikt och efter njurtransplantation. Hälsolitteracitet betyder förmågan att processa information och förstå vad informationen från hälso- och sjukvårdspersonal innebär och är ett relativt nytt begrepp inom vården. Studien synliggjorde betydelsen av att kontrollera att patienten verkligen förstår vad som sägs kring till exempel läkemedelsordinationer genom att ställa följdfrågor. Vi måste jobba betydligt mer med individanpassad information och med så kallad teach back än vi gör idag.
Annette Lennerling